Legfrissebb tartalom
Főoldal / Producer eszközök / A hangkártyákról / Behringer X32 Producer Edition – Részletes bemutató

Behringer X32 Producer Edition – Részletes bemutató

A másik profilból is mutatós.

Az X32 Producer a Behringer vezető konzoljának lényegét hozza el egy olcsóbb, kisebb testben. Lássuk mit tud!
A Behringer X32 alacsony árával és a Behringer család két tagjának, a Midas és Klark-Teknik legkiválóbb tulajdonságainak vegyítésével már korábban felforgatta a megfizethető digitális keverők világát. Az eredeti sikerén felbuzdulva a cég négy másik verziót dobott piacra: az X32 Core-t, az X32 Rack-et, az X32 Compact-ot és az X32 Producer-t, amit most alaposabban meg fogunk nézni. Bárki, aki kicsit is jártasabb az élő hangzás világában, valószínűleg hallott már az X32-ről, a Producer pedig a legkönnyebben úgy mutatható be, hogy egy kisebb X32 az első nyolccsatornás faderek nélkül – továbbá hozzá kell tenni, hogy a kis méret megőrzése érdekében a kontroller kialakítását is áttervezték és néhány lehetőséget kihagytak, az XLR ki- és bemenetek számát pedig megfelezték. Emellett a normál X32 kimenetének minden funkcionalitását megtartották.

A hátsó panel.

Szigorúan csak az alapképességeket nézve, az X32 Producer a következőkkel rendelkezik: 16 mikrofon előfok, 16 szimmetrikus analóg XLR bemenet, 6 aux bemenet (vonalszintű TRS jack-ek további nem kiegyenlített RCA konnektorokkal az ötös és a hatos bemeneten olyan eszközöknek, mint egy CD lejátszó például) és 16 AES50 portokon keresztül elérhető bemenet. A jel 16 mix bus-ba route-olható, amiből van 3 fő (bal, jobb, közép), 6 aux mix és 6 mátrix busz, mind parametrikus EQ és dinamika processzorokkal. A jel route-olható 8 analóg XLR kimenetbe és 6 TRS jack kimenetbe, az eszköz első részén egy teljes méretű (6.3mm) rejtett fejhallgató jack található.

Más digitális keverőkhöz hasonlóan az X32 Producer is csak egy átfogó kontrollszettel rendelkezik, amely channel strip-ként használható az éppen kiválasztott csatornához, szükséges esetekben akár mix buszokkal. Habár ez valószínűleg egy elég szokatlan megoldás azoknak, akik eddig kizárólag analóg konzolokkal dolgoztak, amint hozzászoksz a kezelőfelülethez, nem nagyon lőhetsz mellé, hiszen amint egy szabálytalan művelettel próbálkozol, nem fogja hagyni. Egyszerűen csak meg kell tanulnod, hol vannak a kiválasztógombok (aztán elolvasni a feliratot a kijelzőn), így rögtön tudni fogod melyik csatornán és buszon dolgozol éppen.

Szúrd ki a különbséget

Habár az X32 Producer képességei nagyban hasonlítanak a nagytestvérére, a csatornavezérlés pedig egy kisebb helyre vannak összecsoportosítva, így más lesz a kialakítása is. A csatorna szerinti vezérlés hiánytalanul megvan – a bemeneti konfiguráció, az előfok, a gate, a dinamika és a equalizer. A pod, mely a fő LCD kijelzőt és a menügombokat tartalmazza, a fő felület jobb szélére került, így a monitor és a talkback a csatorna előfok kontroll feletti helyet foglalta el a bal oldalon.

A bemeneti csatornák a bal oldali nyolc faderrel vezérelhetők, így layer-enként kapcsolhatók, hogy megfeleljenek az X32 32-csatornás bemenetének. Az, hogy ennyi lehetséges bemeneti csatorna vezérléséhez csak négy layer-en nyolc fader szükséges, engem meglepett. Úgy terveztem, hogy a 9-16 bemeneti csatornát a jobb oldalra fogom helyezni és mind a 16 faderrel a bemeneti mixet fogom kezelni, és ez is egyszerűen lehetséges, ha egyszerre lenyomunk 2 layer választót, akkor a jobb oldalra kiosztja a választott a második layer-t.

A motoros féderek.

Jobbkezes vezérlés

A jobb oldali faderbankot teljesen a mix buszok és kimenetek vezérlésére tervezték. A 16 címezhető mix busz, 8 DCA csoport és 6 mátrixcsoport, mind elérhető a jobb oldali faderbank kontrol layer-én keresztül (a mix buszokat nyolcas csoportokban is lehet vezérelni a bal oldali faderbankkal). A mix és mátrix buszok is lehetőséget adnak on-board processzorok beillesztésére és magukban foglalnak egy elég komoly virtuális effektek rack-et, mely olyan kívánatos hardver szimulációkat tartalmaz, mint a Lexicon 480L és a PCM70. A kimeneti csatlakozások a maga nyolc XLR és további hat TRS vonal kimenetükkel elég rugalmasak, és az USB csatlakozásról nem is beszéltünk, ahova a sztereo mixet rögzíthetjük, vagy akár be is játszhatunk egy pendrive-ról vagy merevlemezről.

A kimeneti/bemeneti kiosztás, a faderkontroll és a belső routing beállítása bármely digitális keverőn lehet könnyű, intuitív folyamat vagy akár egy frusztráló élmény, miközben azt kívánod, bárcsak ne ezt vettem volna meg. Szerencsére az X32 Producer legtöbbször nem csak egy utat kínál a keresett beállítások megtalálására: egy Routing feliratú gomb megnyomásával vagy a tabok között lapozgatva elérheted a képernyőn a szükséges opciót. Az LCD kijelző nagy, világos és tisztán kivehető, így még hosszabb szövegek olvasásánál sem találtam problémát. Ha egyszer megszokod a különböző tabok és a dedikált rotary-k kombinálását, rájössz, hogy a konfigurációs folyamat meglepően logikus és a nem elérhető opciókat azonosítja (például a 8 feletti analóg kimeneteket kizárólag virtuálisként jelzi, melyhez nincs fizikai kimenet a konzolon) vagy egyszerűen nem mutatja, így nem lehetséges a dolgokat nagyon összekavarni. Az is tetszett, hogy nem volt egy különálló enter gomb – egyszerűen elforgatod a gombot, így keresel a lehetséges választások között, majd megnyomod, amikor kijelölted, amit szeretnél.
A kijelzőtől jobbra található nyolc gomb segítségével a képernyő azonnal a különböző konfigurációs módokhoz ugrik, ami pedig különösen tetszett, hogy ezek a gombok a világos háttérvilágításnak és a feliratoknak köszönhetően nappal és éjszaka is könnyedén felismerhetők. Emellett található még nyolc olyan gomb, amire felprogramozhatod a kedvenc opcióidat. Mindent egybevetve a képernyő elhelyezkedése kiváló és könnyen átlátható; elég nagy a betekintési szöge akkor is, ha eltávolodsz a konzoltól – amit például én nagyra értékelek egy hosszabb felvétel közben.

Sötétben is jól látható.

Gyakorlatban 

Amikor éles helyzetben próbáltam ki az X32 Producer-t, a beállítása nagyon könnyű volt és elég hamar belaktam az alaplehetőségeit. A felület átlátható, ha egyszer megszokod a különböző dolgok elhelyezkedését (a digitális konzolok hajlamosak több dizájnverzióval dolgozni, mint analóg társaik), a háttérvilágított gomboknak és a nagy LCD kijelzőnek köszönhetően nekem se nagyon kellett keresgélni. Az, hogy ezen a faderszinten csak nyolc bemenethez volt hozzáférésem, nem a kedvenc keverési módszerem, így a DCA csoportokat használtam, ahogy már korábban említettem. Ezt leszámítva minden logikus és érthető volt. Tetszett, ahogy a konzol szólt, így egyáltalán nem volt nehéz elérni a nekem kellő EQ és dinamika beállításokat. A memóriának köszönhetően el tudtam tárolni a különböző soundcheck beállításokat. A beépített hangkártyának köszönhetően könnyedén tudtam illeszteni az éppen használt DAW-hoz, illetve a DAW Remote opció is könnyedén integrálható volt a rendszerbe.

A ragyogó LCD kijelző.

Speciális effektek 

Az eszköznek több, mint elég jó minőségű beépített effektje van, így bármire használható, amire egy kisformátumú keverő kellhet, habár én örültem volna néhány előre felvett alapnak, ami jó kiindulópont lehet. Az Effects gombot megnyomva a Home Effects képernyő a nyolc jelenleg használatban lévő processzor listáját mutatja (külön opciókkal az 1-8 slot számára), majd a képernyő tetején lévő tabokon végiglépdelve mindhez külön hozzáférést kapunk. Sajnos amikor eléred az utolsó tabot, ahhoz, hogy visszalépj az elsőre, el kell indulnod visszafelé, pedig jó lenne, ha teljesen körkörös mozgást kapnánk. Legalább a Home opció minden képernyőn megtalálható és a választáshoz használhatjuk a forgókapcsolót. Az effektek jól hangzanak és egy autentikusnak látszó nagyfelbontású grafikus interfészen lehetőségünk van minden paraméter részletes irányítására. A bemeneti források jól láthatóak és az összefoglaló oldalon könnyen kiválaszthatók.

Minden paraméter gomb világít.

Konklúzió

Az X32 Producer-t erősre építették, a vazérlőfelület gördülékeny működése pedig szintén pozitív. A motorizált faderek gyorsak és a leghalkabbak között vannak, amikkel eddig találkoztam és nem kattognak akkor sem, amikor gyorsan kell szintek vagy jelenetek között ugrálni. A rotary-k könnyen irányíthatók és az elégséges mechanikus ellenállásnak köszönhetően pontos beállítást tesznek lehetővé, így elkerülhetők a felesleges oda-vissza állítgatások, míg el nem érjük a kívánt értéket. A háttérvilágítású gombok nagyok, így szintén segítik a munkát. Az általános kiépítés tetszik, a kialakítás letisztult, az egész eszköz szépen felosztott. Emlékszem, hogy amikor először megláttam az X32-t, arra gondoltam, egy kicsit túl robosztus, de a Producer verzió kialakításra és kinézetre határozottan igazodott az igényeimhez.

Az első fenntartásaim ellenére a faderbankokkal kapcsolatban, szerettem az X32 Producer-el dolgozni. Jól kigondolt kis konzol hatalmas erővel és rugalmassággal, valamint kétségtelenül magában foglal némi minőségi tervezést is. Végül azt mondanám, hogy az X32 Producer határozottan találkozik a felhasználók igényeivel és érdekes ezt mondani ebben az árkategóriában.

Forrás: SoundOnSound

Írta: Szálkai Szabolcs

Ezt is látnod kell!

TRÓNOK HARCA – DIGITÁLIS AUDIÓ HÁLÓZATOK NYOMÁBAN

Az informatika térhódítása Cikkünkben a digitális audió hálózatok nyomába eredünk. Az informatika fejlődése végérvényesen megváltoztatta …

Vélemény, hozzászólás?